Det här med att utbilda är tamejtusan det roligaste jag vet. Att föreläsa är svinkul – det älskar jag också – men gärna i kombination med att utbilda lite då och då. Det är så himla roligt! Man får liksom lite mer kontakt med folk under en utbildning och jag känner att det ger de som lyssnar mer när de får ställa frågor och faktiskt tänka, diskutera och testa lite själva. Idag har jag utbildat ett härligt gäng som jobbar på eller driver caféer och konditorier. Sjukt Instagramvänlig bransch måste jag säga. Och det blir alltid extra trevligt när det är ett glatt och engagerat gäng, som idag.
PS. Måste göra nåt åt min frisyr. Herregud!
Hur som helst – vill ni få ett litet smakprov av det som jag utbildade om idag? Ja men nu känns det som att ni inte har nåt val så det är ingen idé att svara nej på den frågan. Alternativet är att du i såna fall surfar vidare till nån annan blogg. För here we go – här kommer ett kort smakprov:
I all vår kommunikaton så tänker vi enligt vår egen “Fantastic four”-princip.
1) Tvåvägskommunikation! Jag tjatar ofta om det här men det är för att det är så viktigt. Sociala medier är ett ställe där man ska vara social. Att vara social kräver att man har någon slags tvåvägskommunikation med de man möter. Det är inte socialt att själv spotta ut en massa sägningar och inte lyssna och interagera med andra. Det är inte heller socialt att gå fram till en person och bara prata om sig själv och sen inte visa intresse för vem hen är. Tvåvägskommunikation är a och o i Sociala medier – och är du inte intresserad av att kommunicera så är det bättre att du lägger er information på en statisk hemsida.
2) What's in it for me? Fundera över vad syftet med det du vill säga är. Det kanske är att ni vill sälja mer av en viss produkt. Bra! Fundera sen på vad mottagaren (den potentiella kunden) har för syfte. Hen skiter rätt mycket i huruvida din försäljning går bra eller inte, så ta istället reda på vad som attraherar hen. Vad kan hen få ut av att köpa din produkt? Kanske kan hen bli snyggare, smartare, mer kunnig, få en härlig upplevelse, få tid över eller nåt liknande. Tänk efter hur det är för mottagaren. What's in it for them?
3) Timing! Ta reda på när dina inlägg går som bäst. Jag ger några generella riktlinjer i det här inlägget, och det finns viss statistik att titta på också (Om du till exempel gör ditt Instagramkonto till ett företagskonto så kan du genom statistiken se när dina följare är inloggade), men utöver det skulle jag säga: Testa! Testa dig fram när era inlägg funkar som bäst. Det har både med dag, vardag/ helg, tidpunkt och aktuella händelser lokalt och i världen att göra. Testa, testa, testa! Men börja gärna med att testa de tider som andra redan har kommit fram till är bra tider. En annan sak när det gäller timing är att fundera på vad folk är i för mode just nu. Är det till exempel fredag kväll klockan 20,00 så är de flesta i ett helt annat läge (rätt trötta i TV-soffan och med benen på bordet) än måndag morgon klockan 07,30 (på väg till jobbet – förhoppningsvis med mycket energi). Anpassa innehållet efter vart du tror att de flesta ur din målgrupp befinner sig.
4) Energi! Man känner om det finns glädje och energi bakom ett konto, så jag avråder starkt från att förinställa allt några veckor framåt. Sociala medier är som sagt socialt och då är det viktigt att man känner energin av människor bakom kontot. Den som styr med det här bör alltså vara engagerad – annars kan man lika gärna låta bli.
Det här var en pytteliten del av min utbildning. Jag skulle kunna prata om det här i oändlighet men slutar här så länge. Nu ska jag först ha Skypemöte med Mandy (min kollega) och en av våra kunder, sen ska jag äta min goda lunch som jag fick med mig av en av deltagarna. Ja men jag sa ju att det var konditorer och caféer som jag utbildade. Mums. Hej hej ??