Det här med att sälja… så fort man tar upp ämnet med någon som någonsin har testat på det, så hamnar man i ett härligt snack. För det är ett kärt ämne för alla som har provat på det. Eller som har velat prova på det. Jag upplever att det är en vanlig miss bland entreprenörer och egenföretagare, just att man glömmer bort att ha en strategi för säljet. Man lägger stort fokus på produkten och marknadsföringen men glömmer bort det här med att någon (och då helst entreprenören själv, i alla fall till en början) också måste kavla upp ärmarna och börja sälja. Jag har gjort likadant, tusentals gånger – men har nu förstått vikten av försäljning. Eller snarare att det bara är att göra det.
Jag har ju pratat om det här tidigare. Både i bloggen om “Hur sjutton börjar jag?” och sen när jag kom fram till att “Det är ju så här man gör”, vilket jag pratade om i podden. Och nu häromdagen så berättade jag ju om att vi vill börja sälja för andra också. Ja det har varit mycket snack om sälj på sistone.
Och mitt absolut bästa knep för att våga komma igång med säljet är att tänka att det är ingen försäljning du håller på med. Det är inte ett abonnemang som inte skiljer sig från konkurrenternas du ska sälja (förhoppningsvis, för det verkar svårt), utan du vill ju hjälpa din potentiella kund med någonting. Är man butiksbiträde i en klädbutik så vill man hjälpa kunden att känna sig snygg, jobbar man med det som vi gör så vill man hjälpa kunden att nå ut… och så vidare. Man ska helt enkelt inte se det som “sälj” – utan mer som att man jobbar för att hjälpa andra att uppnå något. Då blir det en helt annan sak och inte alls något fult, som sälj ofta kan kännas som. Sälj är inte något fult – tvärtom!
Så bra poäng! Tror verkligen det är skillnad på "sälj och sälj" – och att sälja det man står bakom 100% tycker jag också är så mycket roligare. Började min karriär i unga dar med att kallringa från Indien från IT outsourcing-företag, DET var svårt 😉