I början av 2017 körde jag en presentation på Media Evolution City, där vi sitter, om vad jag trodde skulle ske under året. Vilka trender som skulle slå.
Och jag inser nu när jag tittar på vad jag sa, att allt går såååå myyyyycket lååååångsammare än vad man ibland vill tro. För jag sa att:
- Micro-influencers skulle bli de mest attraktiva. Det är sant att det snackas mycket om det, men helt ärligt så tycker jag inte ens att influencerbranschen har “boomat” så mycket som jag förut trodde. Det inser
jag som sagt nu när jag har varit ute och träffat många “vanliga” företag. Det presenterades ju en internationell undersökning som bland annat visar att “like-raten” på Instagram minskar rätt radikalt så fort man kommer över 1000 följare, vilket bevisar värdet av kvalitet och närhet, istället för räckvidd.
Men eftersom influencer marketing fortfarande inte finns i de flestas budget så tror jag att vi fortfarande är på väg uppåt. Kul ändå ju. - Säljavdelningen skulle börja samarbeta med sociala medier-avdelningen. Vi har ju redan förstått vikten av att marknadsavdelningen och sociala medier-avdelningen faktiskt hör ihop och bör samarbeta. Jag tänkte att nu är det
dags för sälj att göra samma sak – alltså samarbeta med de som jobbar med sociala medier. Och visst, återigen så är det kanske så i den värld som vi vistas i, men det finns fortfarande massor av företag som inte
alls är där och som inte har en aning om vad Social selling betyder. - Livesändningar och “in the moment-tjänster” skulle slå igenom på riktigt. Ja men det här får vi väl ändå säga har boomat rätt bra? Eller? När jag tänker efter så har merparten av de som jag har utbildat INTE sett Instagram
stories. Knasigt va? Jag tycker att det är så otroligt synligt i appen, men ändå är det nåt som gör att folk inte förstår att det är videos som man kan klicka på. Men okej, lite har det väl ändå boomat? Eller tror ni att kurvan fortfarande
pekar uppåt? Det gör den nog i och för sig… - Messenger-tjänsterna skulle bli den nya grejen för företag att använda som marknadsföringskanal!) Hmm, där är vi bara i början. Det är inte många företag som har börjat med det här.
- Podcastsponsring skulle inte längre bara vara för de vågade företagen, utan “alla” skulle hoppa på det. Jag tycker att många är intresserade av det men det finns fortfarande inte som en självklarhet, och det är svårt att
allokera pengar till det, men jag märker tydliga förändringar inom det här området. Jag tror dock att det kommer bli mycket mer under 2018.