Så skapar man engagemang i sociala medier

Det blir mer och mer prat om hur viktigt det är att skapa engagemang i sociala medier, och för ett tag sen gick Facebook ut med att de har ändrat i sin algoritm så att de inlägg som engagerar mycket vänner emellan får störst räckvidd. Exakt vad algoritmen handlar om, och vad den betyder för företag som använder Facebook i sin kommunikation, kan ni läsa om här. 
Men nu tänkte jag prata om HUR vi skapar engagemang, för det är lätt att säga “Skriv engagerande inlägg så löser det sig” men mycket svårare att få till det på ett bra sätt i verkligheten. Så här har jag skrivit ner några tips på hur ni kan skapa engagemang:
  • Ställ inte för breda frågor. Att ställa en fråga i stil med “Vart åker ni helst på semester” kan röra till dig i hjärnan på folk. “Menar de när jag reser med familjen? Eller med jobbet? På sommaren eller vintern? Med eller utan barn?” Och redan här har folk scrollat vidare.
Den här brukar jag visa på mina utbildningar och webinar. Vi utsätts alltså för 4 miljoner (!) informationsenheter per sekund – och kan “bara” ta in 30. Så det är klart att det ställer krav på oss om vi ska synas och dessutom få folks tid.
  • Ställ frågor med två eller tre givna svarsalternativ. Det vill säga att du ger alternativen som de kan välja emellan. Till exempel: Åker ni helst på sol- eller skidresa?
  • Ställ frågor inom sånt som folk vanligtvis vill engagera sig i, kanske inom sånt som upprör (Det behöver inte vara så provokativt… Tittar man på Oatly och Arla så ser man att det här med att dricka komjölk eller inte kan uppröra) eller som folk tar ställning inom (om det passar er och det ni gör så klart). Någonting som är “på riktigt” alltså. Ibland behöver det inte vara så svårt. Den här bilden har till exempel engagerat mycket i många flöden. Egentligen så känns den inte så viktig, men ändå är den så otroligt engagerande. 
 
  • Svara alltid på alla kommentarer så fort som möjligt, och se till att svara på samma sätt som du hade gjort i verkligheten, det vill säga trevligt och engagerat. En like kan visserligen räcka i många fall, men mycket bättre är det om du har en dialog med dina följare. Se postandet av ditt inlägg som starten på många dialoger. Ju bättre du är på att svara, desto bättre kommer era följare bli på att kommentera. Tänke efter själv – visst är det kul att prata med folk om du får respons?
  • Prata med en personlig ton! Det här är svårt att förklara, men det är ändå en väldigt avgörande punkt! Försök att hitta ert sätt att prata på, och ha en personlig ton så att folk känner att du pratar med DEM, och inte bara gör statusuppdateringar. När jag skriver här i bloggen så tänker jag att det sitter ett gäng framför mig som jag pratar med och som jag vill ha MED i konversationen. Jag vet ju till och med vilka många av er läsare är så jag föreställer mig att jag pratar med ER, och det är inte svårt eftersom jag faktiskt GÖR det. Ni kommenterar eftersom ni känner att jag pratar med er. Låter det flummigt? Det ÄR inte det, och jag lovar att om ni får till den här personliga tonen så kommer ni att lyckas skapa engagemang. 
  • Men viktigast av allt – VAR GENUINT INTRESSERAD AV DINA FÖLJARE så KOMMER det gå bra. Att skriva “Idag har vi bla bla bla… Vad hittar ni på?” är ofta inte så engagerande även om ni ställer en fråga. Folk känner om ni bryr er eller inte. Att bara slänga ut en fråga i slutet av er caption kan lätt kännas som ett desperat försök att öka engagemanget för att det är bra för ER. Gör inte det misstaget. Så fort folk känner att det är genuint så KOMMER de att engagera sig. Och är det så att du hittills har slängt ut en fråga i slutet, i hopp om att engagera communityt, så går det hur bra som helst att ändra det nu. Se era följare som människor – och tänk att ni står på ett mingel och pratar. Ibland pratar man mer, ibland mindre… men framförallt – ni har en tvåvägskommunikation och om du går fram och pratar med någon så har du förmodligen ett genuint intresse för att lyssna på den personen i ett par minuter.
 

0 thoughts on “Så skapar man engagemang i sociala medier

  1. Jättebra tips! Jag gillar verkligen er podd också och har lyssnat på varje avsnitt. Så roligt att höra er berätta om saker ni är inne i nu och hur ni hanterar era företag i vardagen☺️

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *