Tre smarta verktyg för egenföretagaren

Som egenföretagare eller entreprenör kan tid vara en bristvara, och ofta vill man jobba så lite som möjligt med det administrativa för att ha mer tid till sin kärnverksamhet. Här är tre verktyg som förenklar vardagen för dig som egenföretagare och som gör att ni snabbare och lättare får till avslut när ni säljer, och genom bara några klick i telefonen kan hantera era faktureringar. Varsågoda!
Pipedrive – ett enkelt CRM-verktyg för att hålla koll på dina säljkontakter
Pipedrive används för att ha koll på själva försäljningen. Vilka ska du kontakta? Vilka har du kontaktat? Vad är nästa steg? Och när är det dags att återkomma?
Så fort du börjar jobba någorlunda aktivt med sälj så behöver du ett verktyg för att administrera det. För det kan till exempel krävas att du skickar en påminnelse om ett par veckor om du inte får svar, eller att du blir ombedd att höra av dig om ett halvår igen. Hur ska du då hålla koll på det? Plus att du efter ett tag inte kommer ihåg vilka du har kontaktat. Så ett CRM-verktyg är alltså mer eller mindre ett måste. 
Pipedrive är väldigt smidigt och lättnavigerat, du kan själv välja kategorier, vi har valt bland annat “Potentiella företag”, “Kund”, “Kontaktade” etc. och så fort en kund förflyttar sig i flödet så är det bara att “drag and drop”. Väldigt smidigt. 
Pris: från 15€/ månad.
Testperiod: 7 dagars gratis testperiod 
Plattformar: desktop, iPhone och android
Get Accept
Get Accept är ett onlineverktyg som du använder för att skicka offerter och, framförallt, för att få till avslut på dina affärer. Du skapar en offert och skickar iväg den genom verktyget – kanske med en videohälsning om du vill det – och sen håller systemet reda på när personen har signerat (digitalt så klart). Det fina med Get Accept är att systemet också håller reda på när personen inte har signerat, och skickar – enligt dina egna förinställningar – ut påminnelser. Detta innebär att så fort offerten är ivägskickad första gången så är du klar. Sen sköter systemet nämligen resten, och givetvis får du notiser efterhand så att du har koll på vad som händer. Det här verktyget både sparar tid och stänger fler affärer. 
Pris: från 1500:- per månad. 
Testperiod: 14 dagars gratis testperiod 
Plattformar: desktop, iPhone och android
Billogram
Precis som Get Accept ser till att avsluta en affär så ser Billogram till att du får betalt när du har fakturerat. Billogram är nämligen ett verktyg som du använder för att fakturera dina kunder. Det finns framförallt två fördelar med Billogram:
1) Det är så enkelt att fakturera att ett barn kan göra det. Det räcker med ett par knapptryckningar i telefonen så är fakturan ivägskickad.
2) Systemet håller reda på att du har fått betalt och skickar annars ut påminnelser. Det enda du behöver göra är att läsa notiserna eller gå in i systemet ibland och titta om det ligger några “obetalda fakturor”. Med andra ord, så fort du har skickat iväg en faktura kan du släppa ärendet eftersom systemet sköter resten.
Pris: 10: per skickad faktura
Testperiod: Vid nyregistrering får du skicka 10 st gratis fakturor dina första 30 dagar
Plattformar: desktop och iPhone
Vilka verktyg använder ni i er vardag? Kommentera gärna så att vi kan göra listan längre.

0 thoughts on “Tre smarta verktyg för egenföretagaren

  1. Billogram, är 10kr den enda kostnaden som finns dvs dom tar 10kr varje gång som man fakturerar ? Funkar detta om man är sin egen arbetsgivare, alltså som typ frilans finans. Inget företag utan privatperson?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *