Tips för att växa på Instagram och Facebook

Det märks stor skillnad på hur mycket vi når ut via Facebook och Instagram nu det senaste året om vi jämför med tidigare. Vi skyller ofta på algoritmerna, men faktum är att de har tillkommit för att företagen och människorna som vill få en plats och synas bara blir fler och fler. Så om algoritmerna inte hade funnits så hade vi ändå inte synts. För vi är så många.
Så… hur ska vi nu göra då – både influencers och företag – för att synas på till exempel Facebook och Instagram? Jag skulle vilja ge några konkreta tips som inte innebär att ni ska hacka algoritmerna men som ändå får samma, eller faktiskt bättre, effekt. Varsågoda!
  • Prata med folk och var inkluderande! Att “prata med folk” gör du bäst om du vill prata med dem. Och vill du prata med dem så faller det sig naturligt hur man gör; man ställer frågor för att man bryr sig och faktiskt undrar, man svarar på kommentarer (utan att räkna ord eller försöka krysta fram en kommentar till) på ett naturligt sätt för att man vill ha en konversation, och man svarar på kommentarer som man får på Insta story. Ja men precis som i verkliga livet alltså. Om någon går förbi dig och säger “Snygg frisyr!” så svarar du väl åtminstone “Tack!” eller hur? Svårare än så är det inte.??‍♀️
  • Sluta jaga och gräv där ni står istället! Det här är egentligen en inställningsfråga men väldigt viktig… Se dem som redan följer er, och som dessutom visar att de gillar er genom att ge en like eller kommentar, som ert guld. De borde ni ta vara på. De borde ni kommunicera med och ta väl hand om innan ni jagar nya. Precis som ni tar hand om nära och kära IRL. Jag lovar att det kommer nya följare om ni tar väl hand om de ni redan har. Win-win-win alltså.
  • Lyssna! Prata mindre och lyssna mer! Med det menar jag att ni bör omfördela er tid. Lägg mindre tid på att posta inlägg och lägg istället lite tid på att lyssna. Lyssna på målgruppen och visa uppskattning genom att även gilla och kommentera deras inlägg. Ja, jag tycker att man – även som företag – kan gå in och följa tillbaka privatpersoner som följer er så länge kontot är öppet och det känns relevant. Om jag till exempel har ett inredningskonto och Ikea börjar följa mig och dessutom lämnar en kommentar på ett inlägg så skulle jag bli jätteglad. Men det här tycker jag att vi kan prata om mer i ett alldeles eget inlägg – huruvida företag ska följa privatpersoner eller inte.
  • Var du! Var er själva! Vem är du? Vem är ni som företag? Ta reda på det ordentligt och var precis som ni är istället för att snegla för mycket på andra och titta på vilket innehåll som funkar för dem. Om ni verkligen lyckas hitta er egen personlighet, ja även som företag, så kommer ni att lyckas. Det är när ni landar i det som ni kommer att märka att det liksom händer automatiskt. Och det här kan låta som den lättaste sak i världen, men det är det inte. Att veta vem man är, som person eller företag, kan faktiskt vara riktigt klurigt att ta reda på. Tänk hur ni var som tonåringar… Osäkra i många fall, kanske följde trender just för att det var trender snarare än för att ni gillade det, lyssnade på rock för att andra gjorde det fast ni egentligen gillade schlager, ändrade er titt som tätt beroende på vem ni umgicks med… och så vidare. Det är på samma sätt här… Tänk på att det är attraktivt med människor som visar tydligt vem de är. Samma sak är det för influencers och företag i sociala medier. Lägg tid på det här. Det här är viktigt! Och ni kommer älska era sociala medier-konton när ni har tagit “hem” dem. Hoppas att ni förstår vad jag menar..? Kan eventuellt låta lite flummigt.
  • Kör enligt 80/20-principen! Det här gäller särskilt er som företag (eftersom många influencers redan är så duktiga på det här): Varför envisas ni med att posta reklamkampanjer? Ni som är stor och har råd till det alltså. Varför bara snygga kampanjbilder i flödet? Det är ju sociala medier, inte en plats för att visa kampanjbilder på. Ni kommer inte att hålla i längden om ni fortsätter så här, utan måste börja tänka på, och bry er om, era följare och potentiella kunder. Jag säger det här i all välmening: 80% av ert innehåll bör ha ett värde för mottagaren och alltså inte handla om er och era produkter, och 20% kan vara om era produkter. 2 inlägg av 10 kan alltså vara era kampanjbilder. Resten bör ha ett värde för följarna. 
  • Annonsera och marknadsför inlägg! Ja ni behöver göra det, i alla fall ni som är företag. Kanske inte influencers (Det beror på vad ni influencar om??‍♀️) Tänk dock på att även om ni lägger pengar på innehållet så bör ni tänka till. Skapa gärna tradtionella annonser – men hur många orkar se på dem? – men testa även att göra sånt innehåll som är av värde för följarna.
Om ni följer de här råden så lovar jag att ni kommer att märka stor skillnad. Visst, ni kan följa råd om hur man hackar algoritmen och försöka få folk att skriva kommentarer som är minst fyra ord långa, kombinera bild, video och stories för att algoritmen gillar det, svara så fort som möljigt (gärna inom en kvart) och ställa “en engagerande fråga” i slutet av era inlägg… Det kan ni göra, för det funkar säkert till en viss nivå, men det är detsamma som att ni tar med er regler till ett mingel när ni ska nätverka: “Prata med 10 personer, svara med minst tre, fyra meningar så att det verkar engagerande, stanna 2 minuter vid varje person och bla bla bla…” Hur kul hade det varit? Visst, ni hade säkert fått några visitkort men är det inte mycket roligare att bara slappna av, vara er själva och gå runt och nätverka på ett naturligt sätt med de som ni faktiskt vill nätverka med? Och tror ni inte att det ger mer i längden? Jag tror det! Lycka till hörni!?You can do it! ?

 
 

32 thoughts on “Tips för att växa på Instagram och Facebook

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *