God morgon! Den här veckan alltså… jag njuter så mycket av att få saker gjorda. Jag har nog aldrig haft så få möten under en vecka, och det är faktiskt riktigt skönt att slippa bli avbruten. Jag har egentligen inget emot möten men det är det här med att dagarna blir sönderhackade hela tiden. Att jag inte hinner göra det jag ska göra. Just nu är det mycket fokus på sälj, och jag vet inte om jag gör på rätt sätt men det känns som att jag har fått till en bra struktur. Jag mailar både till företag som vi “känner” och till helt iskalla, som förmodligen aldrig har hört talas om oss. För tillfället säljer jag sponsorskap till vår podd “På insidan” – till nästa säsong. Jag vill gärna ha in ett par sponsorer nu innan jul, och då är det för hela säsongen, så det är liksom ingenting som de bara kan besluta så där på fem minuter.
Så det blir ju rätt många mail… Jag märker att det är mycket lättare nu än för flera år sen när jag först började jobba med poddar. Många är intresserade, och det finns flera “kanske” i luften, men nu vill jag ha in några “JA, vi kör!”
Det jag menar med att jag inte vet om jag gör rätt är att jag ändå spenderar ganska många timmar på det här. Vissa svarar ju inte alls, även om de flesta faktiskt gör det, och vissa vill veta mer men ber mig att återkomma till nästa säsong då de säger att de förmodligen vill vara med, och vissa vill prata mer om det nu direkt. Med mig alltså. Så då ringer jag upp. Min känsla nu är att jag kommer få in några här innan jul. Jag hoppas det. Och jag tycker, på riktigt, att det är en bra grej för dem att sponsra så det känns som en riktigt bra win-win-affär. Men… jag har kommit på att det här med avslut är nånting jag borde jobba på. Är ni duktiga på det? Jag är superbra på att sälja in sånt som jag tror på, och har inga problem med att få kontakt, men är mycket sämre på att få till ett avslut till dem som nästan är på väg att säga ja… Eller till de som är tveksamma och funderar lite på saken… Hur är ni? Är ni bra på det?
Att intervjua och ställa kunden i centrum leder ofta till flera och bättre avslut.
Inte bara sälja, det kan för kunden uppfattas som " krängigt".
Jag gillar "alternativavslutet". Ge dem två val och avsluta med det.
– Vilken känner du passar dig? A eller B? Väldigt effektivt. Kör ofta det hemma med 😉 Laga mat eller fixa tvätt, du får välja… Man får dem att känna att de själva väljer, jag säljer inte på utan ger dem ett val 🙂
Ja det är väldigt bra! Men när jag sitter i ett första möte med en kund så känns det märkligt att redan där och då ge dem två alternativ. Det är en ganska stor grej att köpa in. Men kanske jag ska hitta nån variant ändå.. 🙂