Affärsutveckling för att nischa oss

God morgon! Nu är det ju den här tiden på året då saker rensas ut och jag har tid att reflektera över vad som är bra och dåligt. Jag har två tillfällen per år som är sådär väldigt nystartande, och det är hösten (efter sommarledigheten) och runt nyår. Det är så otroligt befriande. Och det här året känns det lite extra pirrigt och spännande. Både på ett positivt och ett negativt sätt. Det är så många lösa trådar nu att jag inte riktigt vet allt som kommer att hända… Om den kunden säger ja till att börja jobba med oss, vad händer då? Om de säger nej, vad händer då? Ja men ni fattar va? Och det har inte bara med kunder att göra på det sättet att jag tänker i antal timmar, utan också Vad tusan är det vi ska fokusera på? 
 Och det känns spännande. För att få klarhet i det här så har jag bestämt mig för att ta ett dygn – antingen här hemma eller iväg nånstans – för att ha någon slags affärsutvecklingskonferens med mig själv. Jag funderar lite kring ifall jag ska ta med en kompis, men så tänker jag att det hade varit en rolig utmaning att göra det själv. Det lutar faktiskt åt att jag gör det själv. Jag har redan ganska mycket tankar kring det och vill sitta själv och reflektera… men så vet jag också att det är bra att få en annans synvinkel också. Det är så lätt att fastna i det som man själv tror är rätt… och så är det kanske inte det och så har man ingen som ber en tänka från en annan synvinkel. Ja men vi får se helt enkelt.
Huur som helst… jag tänker att jag ska dela med mig av de frågeställningar som jag ska grotta ner mig i, som gör att jag tvingas reflektera och faktiskt ta ett beslut kring vad som är värt att satsa på. Ja för 2019 ska bli ett lönsamt år. Det är året då ekonomin ska få styra bolaget. För vi gör ju ändå bara sånt som vi tycker är roligt, så det borde inte vara nåt problem.
  • Vad har vi tjänat pengar på under 2018? Varifrån kommer de största intäkterna?
  • Hur har vi fått våra kunder?
  • Vilken produkt har varit lättast att sälja?
  • Vad är enklast att leverera?
  • Vad har gjort oss mest sårbara?
  • Vad har varit svårast att sälja?
  • Vilken produkt är mest kostnadseffektiv?
  • Vilken produkt tar mest tid att sälja?
  • Finns det nåt vi kan göra för att ha passiva intäkter?
  • Hur håller vi oss i framkant?
  • Vilka produkter verkar kunderna mest nöjda med?
Jag tänker att när jag har besvarat de här frågorna så bör det ju vara självklart hur 2019 ska se ut, eller hur?
 
 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *