Det är så kul när vi får in nya kunder, men det tar också väldigt mycket mer tid än vad vi tror. Alltid. Vi estimerar ungefär den tid vi tänker att vi kommer att lägga ner på en kund, och så tar vi betalt utifrån det, men det slutar alltid med att vi går back i uppstarten. För allt tar så mycket längre tid än vi tror. Känner ni igen det? Visst är det alltid så? Och vet ni vad? Det stressar mig. Jag vill inte ta betalt för för mycket “tänkar-research-och-uppstarts-tid” men samtidigt så går vi ju back annars. Och inför varje kund så tänker vi att det tar lång tid att skriva en bloggartikel, det har vi lärt oss. Vi räknar mellan fem och tio timmar beroende på hur lång den ska vara och beroende på vad den ska handla om. Hur mycket research som krävs till exempel. Och sen ska den korras två gånger – först av en person som tittar på hela texten inklusive innehållet, och sen en slutkorr av mig där jag bara kollar om det finns några direkta fel. Vi har hittat bra rutiner där tycker vi. Ni som bloggar, hur lång tid tar ni på er för att skriva en bloggtext? Det är så klart beroende på om det ska vara ett dagboksinlägg eller om det är ett mer “hållbart” inlägg som vi ofta gör för våra kunder.
Hur som helst – jag tror att vi estimerar det där bloggartikelskrivandet ganska bra, men det är allt det där andra, det där som knappt går att förklara för en kund (eller ens för oss själva) innan vi startar: Alla samtal fram och tillbaka där vi pratar om hur de ska lägga upp sin blogg rent tekniskt, vilka bilder vi ska välja, vad vinklarna ska vara, vilka personer vi kan intervjua och så vidare.
Men det är kul med nya kunder. Som nån slags vitamininjektion i vår vardag. Det är dels en bekräftelse på att vi gör bra grejer och att vår “Social selling” funkar och dels så är det uppfriskande att jobba med nya ämnen. Vi är oerhört stolta över att vi, som är så små och inte har lagt en enda krona på marknadsföring, faktiskt har så starkt varumärke som vi har. Utan något som helst varumärkesarbete. Så det ligger snarare i att vi kavlar upp ärmarna och gör bra grejer för våra kunder, det är jag rätt säker på. Och det är vi som sagt så otroligt stolta över.