Jag har alltid SEO i bakhuvudet när jag skriver texter till en kommersiell hemsida, men inte alls lika mycket till bloggen. Borde kanske börja tänka på det…? Men hur som helst – jag är ingen SEO-expert och skulle inte vilja ta betalt för att hjälpa någon att SEO-anpassa sin sajt, även om vi lyckades väldigt bra med PR with an Edge. Nu har vi trillat ner rätt många steg efter att vi flyttade sajten från WordPress till Squarespace – måste kolla vad det beror på… men vi lyckades i alla fall, och jag ska berätta hur:
- Jag skrev 10 texter som på riktigt var värdefulla för användaren. Till exempel: “Så här bygger man upp ett pressmeddelande”, eller “Vilken ton ska man använda i ett pressmeddelande?”, och så la jag in dem på sajten.
- Texterna skrev jag med SEO i bakhuvudet, och jag använde de sökfraser som jag ser att folk söker på. Det ser man så fort man börjar skriva in ett sökord hos Google. (Jag gjorde ingen djupare analys än så) Så om jag ser att många söker på “Pressmeddelande mall” så kanske jag sätter en rubrik som är “Pressmeddelande mall: Så här kan det se ut”. Det vill säga, rubriken är anpassad mer efter vad folk söker på än på ett helt perfekt språk. Så länge man inte skriver direkt fel så tycker jag att man ska försöka stoppa in sökfraserna.
- Sen använde jag olika sökfraser på ett naturligt sätt flera gånger i texterna.
- Bilder namngav jag på ett relevant sätt (istället för att det heter nåt i stil med “0239.jpg”
- Och så länkade jag flera gånger till andra sidor på den egna sajten…
- Och även till externa – när det är relevant.
Som sagt – jag är absolut ingen SEO-expert, men det här är ungefär vad jag har gjort för PR with an Edge, och det funkade väldigt bra! Som så nya och så små så var det jättebra att komma på träff 1-5 på Google, på de fraser som vi hade optimerat för. Jag tycker att det handlar om en sak: Att vara relevant!
Det här var en väldigt, väldigt light version av vad man kan göra för att SEO-anpassa sin sajt. Jag har pratat med en superexpert i ämnet, Magnus Äng, som i vår podcast “På Insidan” berättar mer om SEO och hur man själv kan göra för att anpassa sin sajt. Lyssna! Den är bra, och han är trevlig.