Värsta typen av säljsamtal

Jag står här och fixar med alla kvitton och fakturor och tackar nån högre makt för att vi har vår underbara Gabriella – som annars (när hon inte jobbar för oss) jobbar på Framkalla. Det kanske ni skulle kolla in. Ja jag försöker ju att inte säga “måste” längre. Och det var dessutom en påminnelse till mig om att jag ska beställa bilder. Nu är det ju höst och tid för pyssel hemma. Jippi…
Men hur som helst – mitt i detta så ringer det. Det är en säljare som börjar samtalet med att väldigt vänligt säga: “Hej jag heter Sofia, jag ringer från XXX el och ringer för att tala om att vi ska sänka din elräkning, så att du nu får betala mindre varje månad”
Det där är värsta typen av säljsamtal. Nummer ett när det kommer till försäljning är väl ändå att skapa förtroende? Jag var rätt nöjd när jag svarade att “Då får ni ringa vår fastighetsägare eftersom vi betalar elräkningen direkt till dem”. Ja det var alltså ett elbolag som jag inte har varit i kontakt med tidigare och som jag ännu mindre har något avtal med. Förstår hon inte att även om personen på andra sidan kanske ger henne ett par minuter när hon “luras” så, så blir det en dålig känsla så fort man förstår att det är någon som vill sälja på en en ny tjänst.
All respekt till folk som ringer runt och säljer, men två heta tips är:

  1. Var ärlig
  2. Acceptera ett nej

Men nu ska jag sluta sura och gå in på Framkalla och beställa bilder istället 🙂static1.squarespacestatic1.squarespace-2

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *