Varför märker man inte ut affiliate-länkar?

Jag undrar över en sak: Det har ju varit en himlans massa rabalder över Isabella Löwengrip och att hon fälldes för smygreklam.  Jag tycker att det var en rätt tuff dom med tanke på att det är hennes eget märke som hon har länkat till. Jag känner själv att det hade blivit väldigt märkligt om jag alltid – så fort jag nämner mitt företag – ska märka ut det som att inlägget är sponsrat. Det känns ju jättefjantigt. Visst, det är mer direktsälj i hennes bolag, men jag tycker ändå att det var lite väl hårt.
Det jag däremot inte förstår är att det verkar helt okej att köra med affiliatelänkar utan att tala om för läsaren att när du klickar på den här länken så tjänar jag pengar. Varför skulle det vara mer okej än någon annan slags sponsring/ smygreklam/ sponsrade inlägg? Alltså jag menar, varför skriver man inte att det är sponsrat när man använder sig av affiliatelänkar? Visst, man kanske inte åker dit på det om man inte har en jättestor blogg, men de flesta har ju ändå blivit duktiga på att märka ut vanliga sponsrade inlägg. Vad är skillnaden? Har jag missat något? Vad jag har sett så är det bara de riktigt stora bloggarna som märker ut affiliate-länkarna med “adlink”. Borde inte alla göra det? 1) för att slippa åka dit. Och 2) (kanske ännu viktigare) för att bloggläsarna ska förstå att det är en annons där du faktiskt tjänar pengar så fort de klickar och köper.
Ba' undrar??ATt skapa bra innehåll -alexandra bylund
 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *