God morgon! NU är jag klar med min utbildning som jag ska hålla i på fredag. ?Jag ska köra en heldagsutbildning om annonsering på Facebook och Instagram för en kommun här i närheten. Jag är van att prata mycket under mina föreläsningar och utbildningar men när det kommer till annonsering så krävs det att jag också lägger in en hel del workshops — för det är ju så man lär sig, eller hur?! Så det blir en utmaning. Prata mindre och låt deltagarna arbeta istället. ?
I alla fall… Jag skulle ju inte jobba helger, men satt ändå i helgen för att sy ihop större delen av min KeyNote, eftersom jag inte hade nån aaaning om hur lång tid det skulle ta. Orkade liksom inte ha det framför mig nu i veckan när vi har en milslång to do-lista. Och nu är jag alltså klar. Tjohoo! Sån lättnad. ?? Vill ni veta vad utbildningen innehåller? Ja men det får ni hur som helst veta nu:
Först pratar jag lite om hur det ser ut med sociala medier i Sverige idag, visar lite lätt statistik och grundar liksom med att det är svårt att nå ut idag. Konkurrensen är hård!
Och sen ger jag min kommunikationsstragegi. Pratar om vikten av att kommunicera med sina följare, om värdefullt innehåll, om hur viktigt det är med timing och kontinuitet… bland annat. Och så visar jag exempel på bra innehåll.
SEN går vi in på det här med att börja planera annonseringen. För innan vi ens går in i annonsverktyget så måste vi ta reda på en del saker. Vad är syftet med annonsen? Vem är det vi vill nå? Vad ska vi ha för call to action? Det vill säga vad vill vi att folk ska göra när de har sett annonsen? Vi grottar ner oss i målgruppen en stund och gör personas.
Efter det så är det dags att börja fundera över annonsmaterialet. Vilken typ av text och bild ska det vara? Jag visar dem hur de kan använda Canva.com utan att ha några som helst skills när det kommer till det grafiska. Älskar Canva! ?Så om du inte redan har testat det — testa! Jag har till exempel gjort den här guiden om hur man skriver en bra caption i Canva.
Och så kommer vi till alla begrepp, och alla sätt som man kan annonsera på. Vad är skillnaden mellan Business Manager och Ads Manager? Hur marknadsför man från en sida? Vad är skillnaden mellan att marknadsföra från en sida och att göra en annons i Ads Manager?
SEN går vi in i annonsverktyget och leker runt. Här visar jag så klart hur man gör, beskriver vilka målsättningar som finns. Man kan ju till exempel driva trafik till en hemsida, få större räckvidd eller få evenemangssvar… ja det finns många olika målsättningar. Jag visar de viktigaste.
Och så avslutar vi dagen med att jag visar hur de tar fram annonsrapporter, det vill säga hur de ska läsa av statistiken. Jag berättar vad som är relevant att mäta och förklarar skillnaden mellan *exponeringar och **räckvidd, ***CPC och ****CTR… och så vidare. En heldag kring Facebook-annonsering alltså. Ja, som ju även funkar på Instagram och Audience Network. Det ska bli superkul. Jag älskar att utbilda om sånt här! ☀️
*Exponeringar = hur många gånger en annons har visats
**Räckvidd = hur många unika personer som har nåtts
***CPC = Cost per click, det vill säga hur mycket varje klick i genomsnitt har kostat
****CTR = Click through rate, det vill säga procentandelen gånger som någon har sett annonsen och klickat