“Vart kan jag sälja min affärsidé?” En guide till vad som är en bra affärsidé!

Eftersom jag är en människa som har många idéer i huvudet och inte är rädd för att kasta mig ut och testa en ny idé om jag VERKLIGEN tror på den så kommer folk ofta till mig och vill diskutera sina affäridéer. Ofta undrar de om de kan sälja dem till någon, och kanske få riktigt bra betalt. Först och främst så ska vi bara klargöra en sak.. Jag startar ju inte nya företag var och varannan månad, utan håller mig just nu till Mama Said Media och utför istället mina idéer inom bolaget. Idéer som att vi för några år sen började med poddar, att jag nu har skrivit en bok, att jag har börjat med webinar och webbutbildningar och så vidare.
Jag är inte främmande för att öppna ett företag till, men jag vill i såna fall att det ska vara en riktigt bra idé som jag tror kan dra in mycket pengar. Men hur som helst, idéer har jag som sagt mycket av, och det har jag alltid haft. Och jag tycker dessutom att jag har lärt mig att sortera bland bra och mindre bra idéer och att jag numera vet när det är läge att satsa. Jag har lärt mig av både framgångar och misstag. 
Nu tänker jag att jag ska dela med mig, till er, av de vanligaste frågorna som jag får – och svaren på dem så klart. Det här är till alla ni som är sugna på att satsa på en idé och kanske starta eget.  Är ni med?
Vad kännetecknar en bra affärsidé?
En bra idé är antingen någonting som är helt nytt och som alltså aldrig har funnits tidigare (Det är dock rätt svårt…) eller så är det någonting som har funnits tidigare men som går att göra lite annorlunda och framför allt lite bättre. Jag brukar säga att en bra idé är något som löser ett problem för många människor, sen spelar det ingen roll om det är en twist på en redan befintlig produkt eller om du har uppfunnit det från scratch. Ett bra knep är att fundera på allt som du använder i din vardag. Vad är det som funkar lite sådär halvbra och som borde förbättras eller förenklas? Många gånger uppfinner nyblivna mammor produkter som de tycker saknas, och det är ett bra exempel på idéer som förhoppningsvis löser ett vardagsproblem för många.
Hur vet jag att jag har en affärsidé som håller? När är det läge att satsa?
Fråga, fråga, fråga! Fråga nära och kära och andra människor i din närhet. Förstår de grejen med din idé? Ser de också att det finns ett behov för din produkt och tror på att den kommer att lösa ett problem? Gör det här innan du ens tar din idé vidare. Jag skulle inte vara rädd för att någon ska stjäla idén. Den som har drivit företag någon gång VET vad som krävs för att göra verklighet av en idé, och sen dessutom tjäna pengar på det. Det krävs så otroligt mycket kärlek, tid och engagemang så sannolikheten att någon skulle lägga ner sitt “vanliga” jobb och gå in 150% för DIN idé är minimal. När du har frågat 20 personer ur målgruppen så har du en fingervisning om huruvida din idé är önskvärd eller ej. Sen skulle jag också säga: Sov på saken. Och googla! Ju fler nätter som går desto mer kommer du att komma till kärnan och förstå huruvida du verkligen brinner för, och tror på, din idé eller om det bara var i stundens hetta. Gör din research och sov på saken helt enkelt!
Vart kan man sälja sin affärsidé?
Du kan inte sälja din affärsidé! En affärsidé är nämligen ingenting värd, den är bara några ord på ett papper. Det är själva genomförandet som är det tuffa, inte att kläcka idén. Att faktiskt säga upp sig och leva på ingen lön (som oftast krävs) i flera månader och sen jobba 150% i flera år, tills företaget är lönsamt, är det som är det svåra. Att jobba stenhårt utan trygghet och försaka så mycket annat – DET är värt mycket, och det är få som är beredda på att göra det. 
Är det en bra idé att ta deltids-tjänstledigt för att satsa på sin affärsidé?
Absolut! Det man ska tänka på dock är att i början (kanske de första åren) så får man bara tillbaka hälften av vad man ger… Typ. Nu är inte det här några siffror som jag har någon statistik på men jag menar att ofta jobbar man 150% när man egentligen ska jobba 100%, vilket innebär att om du “bara” jobbar 50% med din idé så kan du inte räkna med ett 100%-igt utfall. Förstår ni hur jag menar? Man får inte mer än man ger helt enkelt. 
Vad krävs för att genomföra en affärsidé?
Det krävs att du bestämmer dig! Och det krävs att du är ihärdig och håller ut länge. För det tar oftast inte bara ett par månader och sen är allt klart och du kan glida omkring på en räkmacka och håva in pengar. Så brukar det INTE se ut. Att vara entreprenör eller egenföretagare är precis som en hinderbana. Det KOMMER att dyka upp hinder – om det inte gör det så är det nåt fel, och du KOMMER att behöva kämpa för att hoppa över dem. Vissa hinder kommer du att riva, men du kan inte stanna där och springa av banan för det, utan måste fortsätta framåt, framåt, framåt. Jag brukar försöka se varje hinder som nåt positivt och som att “Nu är jag snart närmare målet”.
Hoppas att det här kan hjälpa dig på vägen om du är sugen på att genomföra din idé. Det är FANTASTISKT roligt att jobba med det man brinner för så jag säger KÖÖÖÖR!
 

3 thoughts on ““Vart kan jag sälja min affärsidé?” En guide till vad som är en bra affärsidé!

  1. Mycket bra skrivet.

    Jag kämpar just nu med en ide som jag skulle vilja få ut. Men det är super svårt känner jag.

    Finns det någon man kan kontakta för att få hjälp att få ut sin ide? Eller sälja iden till något företag? Någon som har exempel på företag man kan kontakta?

    Min ide är iaf ett datorprogram och en tillhörande metod. Detta tänker jag ska vara bra till ex:
    – Utbildningssyfte
    – Göra svåra val. Nå sina mål.
    – Lättare tänka utanför boxen/lådan. Se nya möjligheter och lösningar till problem.
    – Lättare förstå andras perspektiv.
    etc.

    Programmet är en vågskål, där man kan lägga argument och väga dem.

    I metoden så ska man anta att det val som kommer hända är det val som väger mest i vågskålen och att detta går att göra för alla val i alla situationer. Tanken är då att man ska utnyttja detta tankesätt för att försöka lättare få vägningen till det val man vill ska väga mest.

    Ex, ifall du har ett bageri och vill att folk ska köpa dina bakelser. Då ska man ta perspektivet av kunden och göra så att “köpa-bakelse-sidan” väger mest för den personen.

    Jag har laddat upp en video på min Youtube-kanal där jag förklarar programmet och metoden här:
    https://www.youtube.com/watch?v=0hfL8eTXt1Q

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *