Hur ställer vi oss till konkurrens?

Det här med konkurrens – hur ställer vi oss till det egentligen? Jag skulle vilja berätta om min, och vår (för jag vet att mina kollegor delar mina åsikter här) syn på det. 
 
Så här – konkurrens är bra! Det är bra för marknaden och bra för alla, och jag är inte rädd för den. Först och främst så vill jag att rätt kund blir connectad med rätt leverantör. Och det innebär alltså att om en kund väljer någon annan framför oss – ja men då har de andra uppenbarligen något som inte vi har. Och det tar jag inte som något negativt. När det kommer till mitt yrke så har jag ett väldigt bra självförtroende. Jag vet att vi är bra, och till och med bäst inom vissa områden, men att det finns andra som är bättre på andra områden. Och ibland handlar det mer om personkemi. 
 
Och sen är det också det här med att vara generös. Jag vill att det ska gå bra för andra, och jag vill att kunden ska få det bästa. Herregud vad präktigt det låter… men jag menar verkligen det. Och dessutom så är jag övertygad om att man tjänar på det. För vad man än tror så lyser det igenom vad man står för. Det är väldigt snyggt av ett varumärke att tipsa om andra till exempel. Och att prata med de som inte är lika “stora”. Jag älskar till exempel att en tjej på Stadium för några år sen sa till mig: “Nej vi har inte såna, men jag vet att Intersport som ligger vägg i vägg här brukar ha det”. Ja men hur smart? Jag hade ju ändå gått in på Intersport. Så klart. Men det var himla bjussigt av henne att ändå våga tipsa om det. Mer sånt! Det gör oss stora, och det är dessutom väldigt snyggt för varumärket som sagt.
 
Några exempel på don'ts:
  • Stora influencers som är snåla med att länka. Det syns vilka som är bjussiga och vilka som inte är, tro mig. Hur kan man till exempel träffa en annan bloggare och skriva om det, utan att länka? Det säger väldigt mycket om avsändaren. Jag älskar sättet som Vanja, Jessica och Angelica jobbar på. De länkar alltid – och är dessutom noga med att göra det på ett ordentligt sätt, så att det verkligen ger ett värde. Det gör dem till större personer och man får större förtroende för de och deras eget varumärke. Heja er!
  • Varumärken som till exempel på Instagram bara likear när det är stora influencers som bär deras plagg och som iggar när det är “mindre” profiler. Det här måste vara det bästa sättet att skita ner sitt varumärke på. Gör inte det. Jag vet några som jobbar så men har inte lust att hänga ut någon. Hoppas bara på att ni förstår bättre snart. Vill man jobba i sociala medier måste man vara social. Med alla. Och vill man vara ett schysst varumärke så måste man inkludera…. tadaaaaa…. just det: alla.
  • Att sura för att någon annan kopierar en bra grej som man har gjort eller kommit på. Men hallå – se det som en riktig boost istället. Uppenbarligen har du gjort nåt väldigt bra om folk vill kopiera dig. Och du kan lita på att om du är en bra person och gör bra grejer – ja men då kommer du dra till dig likasinnade. 
  • Prata ner andra. Nej, nej, nej – gör inte det för allt i världen. Om du tycker att någon är sämre än du men får bättre betalt eller mer uppmärksamhet – släpp det! Fokusera på dig själv istället och prata aldrig ner någon annan. För det säger mer om dig än om dem.

För konkurrens och länkkärlek tycker vi ♥ Vad tycker ni? Håller ni med?

 
 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *