Så lyckas du med din kommunikation i Sociala medier

Nu när jag har tittat lite på potentiella kunder så slås jag av att många som jobbar med Sociala medier kommunicerar precis som att det vore en hemsida, dvs. bjussar på – visserligen väldigt fina och kanske lite mer off the record – bilder och innehåll, men det är fortfarande nån slags envägskommunikation och “Titta på allt fint vi har” som de skriver om. Och visst, det är väl helt okej och inget fel alls i det, det är bara det att när man jobbar med Sociala medier så vinner man mer på att tänka just sociala medier.

5 konkreta tips på bra sätt att kommunicera:

  • Tänk tvåvägskommunikation – Se det som riktiga möten eller mingel med andra människor. Där pratar man med varandra, frågar och svarar och visar intresse för vad den andre har att säga. Precis så är det i de sociala kanalerna också. Se dig inte blind på kanalen  – det är ett möte som vilket offlinemöte som helst.
  • Tänk “What's in it for me?” Och “me” i det här fallet är förstås läsaren. Det du säger ska ha ett värde för den som läser det, inte för dig som företag. Exempel: Dela hellre “Så här reser du smidigast med småbarn” än “Här är vårt nya, barnvänliga hotell”. Syftet är detsamma i båda fallen: Vi vill rikta oss mot barnfamiljer.
  • Ställ frågor! Istället för att skriva: “Vi har ett nytt resmål: Borneo!” så skriv “Vill du också åka till Borneo?”. (Sen kan man förstås be att folk taggar den de skulle vilja resa med, men det krävs ofta att det finns nån mening med det för att man ska vilja tagga. Alternativt att det är nån slags humor eller kärlek i det).
  • Om det är relevant – skapa ett event (på Facebook). Det är lätt för folk att sprida och bjuda in till event, och så fort någon har visat sig intresserad eller tackat ja till ett event så får de se alla uppdateringar.
  • Ge din kanal (dina kunder) kärlek! Visst funkar det att tidsinställa inlägg, men tro mig, man känner på (den bristande) energin att ingen är där “på riktigt”.

Om du bara ska välja en sak så skulle jag säga: Ge din kanal och dina kunder kärlek! Då kan du aldrig misslyckas. Om du däremot försöker fejka allt enligt den här listan, men missar kärlek och energi, så är det dömt att misslyckas.do-you-love-me_personalityhacker

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *