Social Selling

“Social Selling” innebär att man genom att skapa innehåll som mottagaren tycker är bra (inte sånt som man som företag själv vill basunera ut) och sen sprider det i de sociala kanalerna, får in nya kunder. Det är i alla fall vår definition av det och precis så vi jobbar på PR with an Edge. Vi tycker själva att vi är svinduktiga på det, och hittills har våra kunder varit nöjda.

Vad är Social Selling?

Ett exempel skulle kunna vara att Intersport (som inte alls är med på det här på något sätt men som ändå är mitt favoritexempel) vill sälja fler skor. Istället för att lägga alla pengar på traditionell annonsering och marknadsföring så lägger de även en slant på att skapa bra innehåll (än en gång – bra innehåll för mottagaren) och sprider det i de sociala kanalerna. Bra innehåll är inte “Kolla in vår nya sko”, utan snarare “Så här tränar du inför en klassiker” eller,om man nu vill komma lite närmare själva produkten som man faktiskt vill sälja, “Så provar du ut den perfekta trailskon”

Bete dig som du gör på ett mingel

Det viktiga är att, även om man har ett väldigt tydligt och mätbart mål (t ex. sälja fler skor) så ska man inte vara rädd att prata lite bredare. Man ska tänka sig in i målgruppens värld. Vad är de intresserade av? De flesta är inte skonördar utan läser hellre om idrotter generellt. Och det här är något som vi ofta får jobba med att övertyga våra kunder om. All information om företaget kan man lägga på hemsidan, i de sociala kanalerna ska man mer tänka tvåvägskommunikation. Man ska bete sig som om man är på ett mingel och går omkring och pratar med folk. Det vore väldigt märkligt om jag bara stod och pratade om mig själv och vilka färdigheter jag har, och sen när den andra personen ska börja säga någonting så vänder jag på klacken och går. Så jobbar tyvärr många fortfarande i de sociala kanalerna. Men det (envägskommunikationen och “skryt”) förpassar vi hellre till hemsidan.

“Bra innehåll är gjort av någon som brinner för det”

Det här är ju ingenting nytt – man har länge kallat det för Content Marketing – men det fina med “Social Selling” som uttryck är att det är lättare att försvara internt. Om man har som mål att sälja mer så är det definitivt en bra strategi att lägga in de sociala kanalerna som en del. För jag kan garantera att om man lägger timmar på att skapa bra och relevant innehåll – ja men då säljer man mer. Och det är ju lätt att mäta. Bra innehåll är dock inte ett innehåll som är snyggt och perfekt putsat av en copywriter, utan ett innehåll gjort av någon som brinner för ämnet och som med hjärtat vill bjussa på bra grejer. Som vanligt gäller det att vara äkta.
Den 19 maj ska vi ha ett gratis frukostseminarium om just Social Selling – det börjar bli fullbokat men jag tror att det finns några platser kvar om någon skulle vara intresserad – på Media Evolution i Malmö. Snart kommer vi även att köra ett i Stockholm, så håll utkik om du är intresserad. Skärmavbild 2016-05-05 kl. 06.29.54
 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *