Här kommer del 2 av min sammanfattning som är inspirerad av Sveriges bloggelit, genom intervjuer i Blogg Business, podden som min kompis Linda driver:
- Var ärlig! Du behöver inte säga allt, absolut inte, men det du säger bör vara från hjärtat. Och samma sak med sponsorer och samarbeten – se till att vara ärlig rakt igenom åt både läsare och samarbetspartners. Du vill inte att folk ska tappa förtroendet för dig.
- Våga vara en oas! Vissa, ganska många faktiskt, väljer bort de tråkiga delarna och bloggar bara om sånt som är kul, fluffigt och inspirerande. Väljer bort att fota en halvslabbig frukost där barnen har spillt och man har slängt upp brödpåsen direkt på bordet, och anordnar nästan som små frukoststillebens istället, bara för att fota till bloggen. Och det här gör man medvetet för att man vill att det ska vara en härlig känsla att komma in till deras blogg. Och det får man ju säga att det onekligen är när man kommer in till Josefin till exempel. Hon bjussar bara på härliga bilder, och det är inte ett likhetstecken med att man “bara visar upp en fasad” utan ett medvetet val för att bjussa på inspiration. Och just i det här fallet så bjussar hon definitivt även på motgångar. Men inte i sina inspirationsbilder.
- Gör en strategi! Vilken typ av inlägg ska du skriva? Vad vill du inte skriva om? (Sätt dina egna gränser) Hur många inlägg i veckan? Ska du ha nån återkommande kategori? Vilka sorts läsare vill du har? Vad tror du att de vill läsa?
- Lägg ner mycket tid på bloggen! Att blogga, om du vill satsa professionellt, är inte nåt man gör med vänsterhanden “on the go” så att säga. Det tar tid att skapa bra innehåll. Många bloggare väljer att fota en hel dag i veckan för att sen ha material en vecka framåt, andra ser till att förhandsinställa och andra har andra knep. Men räkna med att det tar tid att skapa något med kvalitet.
- Blogga på en portal! Det här är det många som säger, att man ska blogga på en portal. Och jag tänker faktiskt själv att jag ska gå tillbaka till portalen där jag en gång i tiden (2005) började blogga – nämligen blogg.se. Det blir mer gemenskap på en portal och lättare att bli synlig med sina inlägg, och på så sätt bredda läsarskaran. Can't wait!
- “What's in it for det reader?” Det här är det ingen som har sagt ordagrant, men vi brukar alltid prata om det på PR with an Edge – att det handlar om att skapa innehåll som mottagaren vill läsa, inte bara kasta ur sig tankar som man själv bara vill få ur sig. Det handlar om att tänka till. Vad är det mottagaren vill ha? Och just det här har alla som har kommit nån vart med sina bloggar fattat.
Extremt förenklat: Istället för att skriva “Idag gjorde jag en kullerbytta” så kan jag skriva “Så här gör du för att göra en kullerbytta”.
Vill du även läsa del 1 så gör du det här.