Vi är som sagt i Stockholm idag och pratar om hur vi tycker att man ska jobba med innehåll och sociala medier. Och det är verkligen någonting som jag brinner för att stå och mässa om. Jag går liksom igång på att sprida det här med hur man skapar riktigt bra innehåll. Men som vanligt – det är en sak att stå och mässa om hur man – i teorin – borde göra, och en helt annat att göra det.
- “What's in it for the reader?” Först kommer vi på vad vi vill säga, och sen vänder vi på det och funderar istället på mottagaren. Vad vill hen höra? För det är det vi ska sprida.
- Tvåvägskommunikation! Man ska inte luras av att det är en kanal man pratar i, utan se det som vilket möte som helst. Som på ett mingel där man är två som pratar med varandra. Frågor och svar. Fram och tillbaka.
- Med energi. Man märker om det finns energi bakom ett blogginlägg eller Facebook-inlägg. Visst kan man tidsinställa ibland, men det märks om personen bakom är där och med energi.
- Sätta oss in i mottagarens läge. Är det klockan 20 en fredagkväll och Idol på TV'n? Eller är det måndag morgon kl. 10 när de flesta är på sitt arbete? Det gäller att ha timing och försöka sätta sig in i vilket mode mottagaren är i.
Herregud, jag vet att jag tjatar om innehåll, men det är ju så otroligt intressant. För egentligen handlar det om beteenden och psykologi. Ja men man älskar ju helt enkelt bra content, eller hur?