Så gör vi för att vara så effektiva som möjligt

Igår hade vi mötesmarathon. Det var möten precis hela dagen, och sen avslutade vi med en workshop där vi började jobba med vår nya kund. Även om det blir en lång dag såna här gånger, med många intryck, så flyter jag bara bara med eftersom jag vet att jag inte kommer ha tid till något annat. Får jag någon minut över till att sitta vid datorn och svara på mail eller beta av to do-listan så är det bara bonus. Nu fick jag inte det igår men var inte alls stressad över det eftersom jag inte hade förväntat mig det. Det känns som att allt handlar om förväntingar – och därför är det nog bra att köra hela dagar med möten så där, så vet man liksom redan från början att dagen är “försvunnen” och slipper gå och känna stress över det. 
 
Tänkte berätta om hur vi lägger upp vårt arbete för att vara så effektiva som möjligt. För det känns som att vi har hittat en bra form nu.
Vi börjar med ett internt möte varje måndag morgon kl 8,15. Där går vi igenom vad vi gjorde för våra kunder förra veckan och vad vi har för tankar om att vi vill göra den här veckan. Alla har ansvar för några kunder var, och i det ansvaret ligger att man har koll på vad som ska göras och ser till att allt som vi har utlovat har blivit gjort. Det är inte nödvändigtvis den som har ansvaret som gör allt arbete för den kunden dock. Anni är ansvarig för hela produktionen så att säga, så det här hon som håller i morgonmötena.
När morgonmötet är slut – det brukar ta en timme och en kvart – så har vi första mötet med en av våra kunder. Det sker per telefon. Jag är alltid med på våra kundmöten. Vi vill inte vara den där byrån där VD'n/ grundaren försvinner efter ett tag. Vet inte hur länge det här är hållbart men förhoppningsvis alltid så länge jag är med vid införsäljningen. Och om inte så vill jag att vi är tydliga med det från början. Så jag är med i alla fall. Alltid.
Sen fortsätter möte efter möte efterm möte. De flesta via telefon eller Skype. Vi har en av våra kunder som kommer till kontoret ibland, och det funkar ju lika bra. Klockan 13,00 är vi klara med våra möten och kan börja ta tag i allt som ska göras. Anni, Sanna och Amanda brukar börja producera innehåll och jag gör… annat. Min roll är mer att föreläsa, träffa kunder och potentiella kunder, intervjua olika personer till två olika poddar och… helt enkelt hang around out there. Men just måndageftermiddagar brukar jag försöka vara på kontoret och vid datorn.
Eftersom den här veckan är extra busy så bestämde vi oss för att sitta kvar länge igår. Så vi handlade sushi och åt middag tillsammans för att få ny energi.
Sen började en fyra timmar lång workshop. När Alvin ringde och sa att han hade feber fick jag ångest och åkte hem. Fast då var vi klara med vårt första utkast av en grej. Ja det är till den där nya, roliga kunden alltså. Kunde först inte förstå att det tog sån tid, men så kom jag på att det ju har att göra med att vi måste hitta tonen och formen i skarpt läge. Då tar det alltid lite längre tid när man ska producera den första grejen. 
Idag jobbar jag hemifrån på förmiddagen, för att få vara lite med Alvin. Gick upp svintidigt för att kunna vara och närvara med honom lite när han vaknar. Sen kommer Jonas och löser av. För klockan 11,45 ska jag (och ett gäng andra företagare) på lunch med självaste Birgitte Bonnesen, VD för Swedbank. Men nu – väckning av det stora barnet.
 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *