Jag pratade med min kompis Peter innan idag, och vi pratade om det här med olika affärsidéer och företag som lyckas. Vilka är det som lyckas egentligen? Och jag tycker mig, mer och mer under de senaste åren, se en röd tråd: De som lyckas med sina affärsidé, sin blogg, sitt företag eller vad det nu är, det är de som har hittat ett litet hål. En liten vinkel eller nisch där det saknas någon. Så som Kry insåg att det saknades någon som connectade patienter med läkare via video (det fanns ju andra digitala lösningar innan), såsom Elin hittade sin egen tydliga nisch inom teknik, såsom Julia (Tuvessonskan) har hittat sin tydliga nisch inom vegetarisk plåtmat. Och ja det finns många fler exempel, men jag nöjer mig här.
Det jag vill komma fram till är att det oftast inte är slump att de som lyckats har lyckats, utan att det nästan alltid ligger en smart plan bakom – en plan som innefattar vetskapen om att det finns en lucka att fylla. Jag funderar mycket kring det just nu… Vad fyller min blogg för lucka egentligen? Det finns ju många som pratar om sociala medier, entreprenörskap och föräldraskap – så där är jag inte vidare unik. Jag kanske borde börja fundera på att hitta en lucka…
Och på samma sätt funderar jag över Mama Said. Vi är på ett sätt ganska unika, men det är svårt att i ord beskriva vad som skiljer oss från andra. Vi försöker, och lyckas ofta ifall folk väl lyssnar, men vi har alltid upplevt att det har varit svårt att till exempel beskriva på vår hemsida vad som skiljer oss från andra.
En sak som skiljer oss från andra, förutom det faktum att vi är ett superteam, är bland annat att vi jobbar med det organiska i sociala medier och alltså inte bara skapar annonsinnehåll. Vi skapar relationer med våra kunders kunder.
Ja ja, varsågod, det var mina söndagstankar. Vad går ni och funderar på?☺️