Hemma! Och nu har vi en riktigt bra processbeskrivning!

God morgon! Jag har alltid en sån skön känsla i kroppen när jag är på väg hem till barnen efter att ha varit borta några dygn så där. Och så var det även igår. När jag ringde hem och sa att jag var på väg så påminde Mio mig om att det minsann stod myskväll på agendan eftersom det är studiedag idag. Jaaaa! Ja alltså studiedag innebär ju att vi, kvällen innan, kan vara uppe lite längre och att jag slipper dra upp trötta barn på morgonen. Så himla härligt ju. Så just nu ligger de här och sover gott, mina små killar, och det var så himla mysigt att hänga med dem igår. Eller egentligen var det mest jag och Alvin som hängde faktiskt. Mio, som fortfarande mår bra, spelade med sina kompisar online samt skruvade soffbord. Skruvandet gick sådär så han blev irriterad och gav upp. Ja ja… en annan dag… Jag och Alvin kollade på vår urspännande och läskiga serie “Riverdale”. 
Och han här… ja men han är alltid max en meter ifrån mig. Min mest trogna kompis tror jag. Jag behöver inte ens vara trevlig, han avgudar mig ändå. ?♡
Hur som helst, igår jobbade vi med vår processbeskrivning, från införsäljning till att fakturan skickas.
Hur är alla steg? Vart har vi hinder? Vart går det trögt? Vart jobbar vi för mycket utan att ta betalt? Vilka steg är smidiga som de är idag? Ja men vi redde ut allt alla processer, det vill säga i alla olika tjänster som vi säljer och jobbar med. Och vi gjorde allt analogt. På papper. Så himla bra ibland. Vi har knappt använt våra datorer på två dagar faktiskt.
Det är så bra när man slår ihop flera kloka huvuden, och lite extra bra att ha med en ny person i gänget när man gör en sån här grej. Sandra är ny och har ett helt annat utifråntänk än vad vi har. Perfekt!
Jag ska beskriva hur våra processer ser ut sen i ett eget inlägg men det vi kunde konstatera var i alla fall tre viktiga saker:
1) Det som ofta gör att vi jobbar mer än vad vi får betalt för är bland annat att det blir alldeles för många korr-rundor, det vill säga att kunden kanske först korrar en grej, och så ändrar vi, och sen skickar hen vidare till en annan kollega och så ändrar vi igen… och så vidare. Det tar onödig tid och nu har vi bestämt oss för att det är en korr-runda som gäller (de kan ju vara hur många som helst som tittar på den under den rundan) och att det annars kostar per timme utöver det som vi bestämde från början. Givetvis har vi allt sånt här justerat i avtal. Ja men det där är en detalj som vi kommer att ändra, men som kommer att göra står påverkan, och det här kommer bli bättre för alla – även för våra kunder – eftersom vi då kommer att lägga vår tid på det som är värt att lägga den på.
2) En annan grej som vi ständigt hamnar i, det är att kunden ofta tar tid på sig att bestämma sig, och sen när det väl är dags att starta så är det bråttom, bråttom, bråttom. Det gör dels att vi många gånger har skjutit annat åt sidan och jobbat ihjäl oss under några dygn för att få gjort det som kunden vill ha gjort, och dels att vi inte hinner få tillräckligt med bakgrunds- och lära-känna-info innan vi börjar jobba. Och detta för att kunden kanske tog lite extra tid på sig att bestämma sig. Numera kommer vi ha en startsträcka (Så fort kunden har signat så kan vi – vanligtvis – börja inom jobba 2-4 veckor, kanske tidigare, men där har vi vår maxgräns) samt att vi inte börjar jobba förrän avtalet är signerat. 
3) Många kunder vill att vi börjar direkt, utan att ha någon inledande lära känna-fas, och det kan vi, i vissa fall, göra – det beror lite på vilken tjänst det handlar om – men i andra fall, som vi nu har definierat, så krävs det att vi startar med en inledande lära känna-fas som kan innehålla workshops, intervjuer eller framtagande av en ny sociala medier-strategi till exempel, annars kan vi inte säkerställa kvaliteten. Fram till nu har vi ibland kört lära känna-fasen på egen hand. Obetalt.
Ja men det här är som sagt tre oerhört viktiga punkter som fick oss att “Ahaaaaa, det är där våra timmar går åt!” Nu när vi har supertydliga och crispiga processer så kommer det också kännas så himla kul att sälja in våra tjänster. Så här går det till! Bom!?
 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *