Hur göööör ni andra egenföretagare egentligen??

Igår hade vi ett möte där vi pratade om en sak som jag tycker är rätt frustrerande: TIMMAR! När man jobbar så som vi gör – åt kunder – så inser man efter ett tag att, hur tråkigt det än låter, så är det arbetstiden som räknas. Det vill säga det antal timmar som vi lägger ner på en kund. Det spelar ingen roll hur roligt ett projekt är, eller hur gärna vi vill göra det – får vi inte betalt för den tid vi lägger ner så kan jag inte heller betala ut lön till mina kollegor. Enkelt, eller hur? 
Samtidigt så har vi alla på Mama Said en enormt stor yrkesstolthet och vägrar att lämna ifrån oss sånt som är halvbra och som vi inte själva tror på, dels för att vi är rädda om vårt eget varumärke och dels för att det känns som att kunderna slänger pengarna i sjön om de betalar för nåt som är halvbra. ÄVEN om det då blir dyrare för oss i form av att kunden har valt att lägga ner mindre tid på det än vad det tar för att få det riktigt bra. Förstår ni hur jag menar? 
Och nu kommer vi till den bit som är frustrerande… vi spenderar många fler timmar än vi tar betalt för. Alltid.
Och det är inte det att tiden går åt till nonsens utan det är kostnader (tid) som ligger utöver det uppenbara. Om vi till exempel ska skriva en bloggartikel så tar det tid att sätta sig in i den nya kunden och dess produtker innan vi ens kan komma igång, och många gånger är det dessutom mycket mailande fram och tillbaka med frågor, diskussion om vinkel, tankar kring bilder etc. etc. Det är svårt att specificera exakt vad det är som tar tid, men man kan säga så här: Egentligen skulle vi vilja (behöva) göra en sociala medier-strategi för varenda kund vi ska börja arbeta med, och har vi inte gjort det så är det en massa frågor som hänger obesvarade och som därmed kommer till som “övrig admin-tid” som vi inte riktigt räknar med.
Och så hör jag andra byråer som tar X antal tusen för workshops och X antal tusen för att ens gå upp på morgonen och starta ett projekt. 
Skulle vi börja tänka så, så kommer vi nog tappa lite av vår snabbhet och vår flexibilitet att ta in nya, små eller mellanstora kunder, eller? Tror ni inte det? Puh, det här formligen forsade ur mig nu. Jag vill ha era åsikter, och det kanske är dumt att jag skriver om sånt här i bloggen, men jag känner att jag vill lyfta det här, och misstänker att det inte bara är vi som sitter i den här frågeställningen. Eller? 
 
 

0 thoughts on “Hur göööör ni andra egenföretagare egentligen??

  1. Den stora 20 000 kronorsfrågan! 🙂 Känner igen mycket väl och grubblar mycket på hur man ska sluta ta betalt timme för timme. Lösningen stavas väl passiv inkomst och/eller jobba i större projekt i samarbete med andra. I alla fall för mig som är helt själv. Men det är banne mig inte lätt. Kanske särskilt inte när man är så personlig med sina kunder och det inte rakt av går att bara standardisera sin tjänst/produkt.

  2. I hear ya! Det är SÅ svårt att räkna timmar. Nu mer gör jag mest jobb där jag har ett fast arvode och inte gör en uträkning på timmar. Jag tänker annars att man får höja timpriset (för att kunna bekosta de där extra-timmarna). Eller kanske ha någon typ av ”grundavgift” som är fast och sedan timmar ovanpå det. Eller så får ni göra om kalkylerna ännu mer efter verkligheten – visst blir det dyrare för kunde men samtidigt ska ni ju få betalt för det ni gör? Äh jag vet inte. Superklurigt är vad det är.

  3. Tack för idag! Mycket givande 🙂
    Och ja! Vi brottas med detta hela tiden!
    Vi har två kundsegment. Ett är offentliga beställare, fastighetsbolag, regionen etc, då jobbar vi oftast löpande mot en budget (där vi tar i – minst + 20% på uppskattad tid!) och då är det "lätt" att ta betalt för alla timmar. (Gäller dock att vara extremt noga med att specificera vad som ingår och påtala direkt när något ligger utanför budget och blir tillkommande).
    Men sen jobbar vi också åt privatkunder och det är klurigare eftersom de gärna vill ha ett fast pris. Det är grymt svårt, så klart, att uppskatta hur många justeringar ett förslag behöver, hur mycket frågor kunden (och vi) kommer att ha etc. Dessutom jobbar vi olika effektivt sinsemellan och behöver olika många timmar på oss…
    Vi har försökt "paketera" våra tjänster och se dem som produkter (de ritningar vi levererar får därmed ett värde i sig) En bygglovshandling kostar därför x kronor oavsett storlek och sen har vi grovt delat in jobben i små, mellan och stora där vi har fasta arvoden beroende på storleken på projektet. När vi jobbar med konsultationer med endast ett platsbesök eller ett rådgivande möte på kontoret har vi en startavgift för administrationen till exempel. (Möten med nya potentiella kunder är så klart kostnadsfria..) Ibland behöver vi lägga fler timmar – men ibland färre och då blir förtjänsten större och förhoppningsvis jämnar det ut sig…
    Jag jobbar med utformningen av de här "paketen" just nu och det är verkligen svårt så förstår er frustration. För att det ska gå runt så måste man våga ta betalt även för tiden som går till att sortera papper, fakturera och "ställa om" mellan kunderna. Svårt men nödvändigt.
    Går det att ha fasta priser för någon av era tjänster? En sociala medier-strategi till exempel – tar den ungefär lika lång tid att göra eller kan ni som vi ta betalt i segment litet, medel, stort baserat på storlek på företag eller kanske antal kanaler?
    Kanske en sådan analys/strategi kostar x kronor (fast pris) + litet/medel/stort arvode på x timmar. Antar att den precis som våra ritningar kan bli ett konkret utskrivet och fint presenterat material som i sig har ett värde – utöver timmarna det tog att ta fram det? (Det är ju något kunden kan använda själv senare – när de ska göra en ny/vidareutveckla sin strategi – med eller utan er?)
    Ja nu blarrar jag på som en tok, men jag har som sagt detta top-of-mind just nu eftersom jag sitter med det själv….

    1. Så himla intressant!! TACK för input! Ja, våra sociala medier-strategier har vi fasta priser på men vi ska också göra några slags paket… Vi har funderat på det tidigare, men det har liksom aldrig blivit av… men nu när du säger det så tänker jag att vi verkligen borde ta tag i det!! TACK Nina för input som sagt! Väldigt värdefullt 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *