Så här säljer du! Och så här bemöter du som marknadschef en säljare!

Jag har tänkt på en sak som det ska bli spännande att höra er åsikt kring… Det här med sälj, när ni blir kontaktade av en säljare via mail eller telefon, hur bemöter ni hen då? Jag tycker att det helt och hållet beror på HUR jag blir kontaktad. Först och främst så vill jag inte att man ska vara så där överdrivet käck och klämma ur sig nåt i stil med “Men heeej Alexandra, hur mår DU denna soliga fredag?” eftersom det är väldigt icke-genuint. (Grunden i alla sociala sammanhang tycker jag är genuinitet) Och sen så vill jag också att man ska acceptera ett “Nej” eller “Jag har inte tid just nu”. Den säljare som försöker sälja till en person som säger nej har urdålig teknik eftersom hen slösar både sin egen och den andres tid. Så onödigt ju! Ring eller maila nästa person istället. Och välj ut företag eller personer som det känns som en bra match med. Researchen är viktig med andra ord.

Tips till säljaren:
  • Gör din research!
  • Var genuin! Det vill säga undvik fraser som “Heej Alexandra, hur mår DU denna soliga fredag?
  • Acceptera ett nej direkt. Slösa inte din tid på de som inte är intresserade. 1) Du slösar tid 2) De blir irriterade.
  • Skicka ett kvalitativt mail där du anpassar det efter vem du pratar med.
Men om det då är en säljare som noga har valt ut mig eller mitt företag och som har gjort en kort reserach och sen kontaktar mig på ett genomtänkt och kvalitativt sätt (inte massmail eller telefonsamtal där hen inleder som att hen är bästis med mig alltså) – ja men då är det så klart common sens, vanligt hyfs, vett och etikett… you name it… att jag SVARAR.
Jag tycker att det är så otroligt viktigt att marknadschefer, VD'ar, inköpschefer, inköpare och andra har det här i huvudet: Om ni inte svarar så skadar ni ert varumärke. Man kan tycka vad man vill om det, att man inte har tid och så vidare, men den person som på ett seriöst sätt skickar ett kvalitativt mail och inte får ett svar kommer få dåliga vibbar för ert varumärke. OCH DET KAN JU VARA EN AV ERA KUNDER! Jag ska förklara en sak… Kommer ni ihåg att vi var på Gothia Towers häromveckan? När jag sen, för några dagar sen, frågade Mio om vilka företag han tyckte att jag borde kontakta som hade passat för oss på Mama Said att jobba med så svarade han “Gothia Towers, Bauhaus och Inet“. Bra! Toppen ju! Så jag kontaktade dem. 
Inet svarade direkt med “Tack men vi är inte intresserade” på ett väldigt tillmötesgående och respektfullt sätt. Varpå jag svarade “Tack snälla för snabbt svar”. Typ… Resultatet är att jag har precis samma goda intryck av Inet som tidigare. De behövde bara inte oss och det är ju helt fine. Och vi (familjen alltså) är STORA kunde på Inet eftersom Mio är en liten nörd när det kommer till datorer och teknik. Vad tror ni hade hänt om jag inte hade fått svar? Jo men det är klart att deras varumärke hade fått sig en törn i både mitt och Mios hjärta. Men det fick det inte tack vare ett snabbt svar som kan ha tagit dem en sisådär 30 sekunder. 
Nu var det här så nyss att jag inte kan säga än ifall Bauhaus och Gothia Towers kommer att svara – alla kan ju inte vara lika snabba – men låt oss hoppas att det kommer att göra det ÄVEN om det inte är intressant. 
Tips till marknadschefen:
  • Svara ALLTID på mail och kontaktanden som är seriösa, genuina och genomtänkta. Jag menar INTE att du måste svara på massmail eller kontaktanden där du märker att du bara är en i mängden och där man inte har gjort sin research.
  • Ha alltid “Det här är en kund” i åtanke. För det ÄR det! Eller kan bli! När jag jobbade som butikschef på Ving så hade vi som motto att ALLTID behandla alla som betalande kunder. Även om det “bara” var en person som kom in i butiken för att fråga “Vet du vart Lindex ligger?” Imorgon kanske hen ska boka sin sommarresa… tänk på det.
  • Det säger lite om en person och ett varumärke att inte prata med dem som man inte får ut något av, gör det inte det? 
Nu kanske det här låter hårt men när det handlar om kärlek till ett varumärke så sitter det inne i hjärnan och hjärtat, och det påverkas av hur man blir bemött oavsett sammanhang. 
 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *