Ny struktur på mina utbildningar om sociala medier?

God morgon kära ni! Nu tänker jag att ni ska få hjälpa mig med lite produktutveckling… Hoppas det är okej? Jag ska fatta mig kort så att det inte blir så himlans trist för er.
Ni vet kanske att jag brukar utbilda företag i sociala medier? Vanligtvis så kör jag då en halvdags- eller heldagsutbildning, och då omfattar den själva kommunikationen i sociala medier (Hur pratar man för att nå ut? Vad är det som krävs? …och hur funkar algoritmerna? …och så vidare…) samt att jag går in specifikt på två eller tre olika kanaler – vanligtvis Facebook, Instagram och eventuellt även LinkedIn. Och den här utbildningen är extremt omfattande, och om jag själv får säga det (och det får jag ju??‍♀️), väldigt bra! Men… den ÄR som sagt väldigt omfattande och ibland undrar jag om jag inte istället borde dela upp det, och nischa varje utbildning mer. Vad tror ni om det? Istället för att en utbildning handlar om typ ALLT med sociala medier så kanske jag borde köra “Lär dig att jobba framgångsrikt på Instagram”, “Så här gör du rörligt material för sociala medier”,”Lär dig att jobba framgångsrikt på Facebook”, och “Så här gör du en egen podcast”… och så vidare.
Just podcastutbildningar har vi kört väldigt nischat och det har funkat utmärkt! Då är målet tydligt: När man kommer därifrån så ska man både veta vad för slags innehåll man ska ha i sin podcast samt kunna klippa den. 
Är det inte bättre att vara så nischad? Dels för att det är tydligare och lättare att sälja in (kanske?) och dels för att jag då kan ge deltagarna mer tid till att själva jobba under själva utbildningen. Nu, eftersom jag har så mycket att lära ut, så blir det väldigt lite “jobba själv”. Vad tror ni? Ofta är det när man testar själv som man lär sig. Och ofta är det bättre att grotta ner sig lite djupare i ett ämne. Eller?
 Ni får gääärna komma med feedback. Jag litar på er! ?
 

64 thoughts on “Ny struktur på mina utbildningar om sociala medier?

  1. Jag tycker nischat låter som en jättebra idé. Men det kanske bara är för att det är det jag hade sökt mig till 🙂
    Lycka till!
    Kram

  2. Jag tycker att nischat låter bra. Det är särkert så också att en del av deltagare inte har användning för alla kanaler du lär ut och då blir det långtråkigt och mycket information de är inte intresserad av att lyssna. Om du nischar har de möjligheten att anmäla sig till fler om de vill. På köpet får du också lite metrics om vilka kanaler är mest intressant till de som följer dig. 🙂

  3. Håller med vad tidigare skrivit, nischat är bra! Tänk själv, du är företagare och har ont om tid, varför sitta på en utbildning och lyssna på något som inte känns relevant? Bättre att kunna välja, och har man behov av alla, ja då går man alla ?

  4. Nischat låter bra tycker jag. Så kan deltagarna välja det som passar dom. Eller kanske dela upp utbildningarna? En kort variant på 6h, 1 dags utbildning. En lång variant på 12h, 2 dagars utbildning.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *