Har ni hängt med på att Facebook har haft sin årliga F8-konferens? Det är en konferens för utvecklare, där vi brukar få veta lite vad som komma skall. En konferens där Mark Zuckerberg — Facebooks grundare — i år sa att “The future is private”. Om vi jämför det med tidigare: “Connect the world” och “Bring the word closer together” så inser vi att skillnaden är… enorm, eller hur? ??♀️
Nu blir det ännu svårare att nå ut på Facebook!
Vad kommer det här innebära för företag och influencers som jobbar på att synas i det organiska flödet? ? Ja jag kan bara tolka det som att det kommer att bli ännu svårare än vad det redan blev sedan algoritmen förändrades i januari 2018.
Mer fokus på meddelandetjänster
Det sägs bland annat att det kommer att bli mer fokus på stories, gruppkommunikation och framförallt Messenger. Och att nyhetsflödet kommer att nedprioriteras. Hmm, där undrar man ju hur de tänker när det kommer till annonsering. ? För det är ju ändå företagen som annonserar som de tjänar pengar på. Och om de ska fylla Messenger med alltför mycket reklam så kommer vi ju hellre använda till exempel iMessage som är reklamfritt, eller hur? ??♀️
Det här är ännu ett tydligt tecken på att vi borde tänka till rejält i hur vi prioriterar framöver. Därför har jag gjort en lista på tre saker som jag tycker att ni borde prioritera framför Facebook.
Tre saker som borde prioriteras framför Facebook!
LinkedIn är en riktigt bra plattform OM er målgrupp finns där. Jag, och vi på Mama Said, kommer att satsa mer på LinkedIn än Facebook eftersom det fortfarande finns stora chanser att nå ut på LinkedIn om man skapar bra innehåll. Heja LinkedIn! ??
Underskatta inte e-mail vad ni än gör! Om ni har X antal personer i en e-mail-lista så HAR ni dem. Förstår ni hur jag menar? Ni har de på ett helt annat sätt än om någon gillar er sida på Facebook. För bara för att någon har gillat er sida på Facebook så innebär inte det att de kommer att se era inlägg. Satsa på att samla in e-mail-adresser och se sen till att leverera värdefullt innehåll i deras mailinkorgar! ??
Äg er plattform!
Se till att skapa värde på en plattform som ni själva äger! Som den här bloggen till exempel. Den är min! ??♀️ Och det innebär att inga algoritmer i världen kan påverka huruvida mina läsare kommer hit eller ej. Det är livsfarligt att, som företag, helt och hållet sätta sig i knäet på plattformar där de inte själva kan kontrollera någonting.
Vad säger ni? Hur kommer ni göra era prioriteringar framöver? ??♀️ Om ni är ett företag så rekommenderar jag starkt att ni funderar över hur mycket tid ni ska lägga på Facebook.
Jag är extra less på Facebook sedan min hemsida blev hackad för ett tag sedan. De har bannat den, trots att den är återställd och svarar inte på mina felanmälningar. Det har gjort att jag satsar ännu mer på både hemsida och maillistor, och verkligen lärt mig en läxa om att äga sina egna kanaler. Så ja, jag älskar inte Facebook i dagsläget direkt och det här gör en ju inte mer sugen på att engagera mig. ?
Oj!! Ja det förstår jag verkligen då!!
Jag är själv allt mindre aktiv på Facebook, och det handlar till stor del om att det gick från att bli ett vänskapsnätverk till en arena för politiska samtal med aggressiv retorik och mer en megafon för åsikter än genuina diskussioner och åsiktsutbyten. Dessutom har jag alltid känt mig väldigt osäker på säkerhetsinställningarna. Det verkar vara så mycket som “vänners vänner” kan se om jag ska utgå från vilken aktivitet jag kan följa i mitt flöde. Jag har ställt in det mest privata jag kan hitta, men OSÄKERHETEN finns där vilket är nog. Instagram däremot gillar jag fortfarande! Även om det tenderar att bli samma aggressiva retorik där till och från. Men det går att lösa med lite filterbubblor… =)
LinkedIn har jag inte alls fastnat för, men jag tror som du att de vinner mark om FB försvagas. Hoppas dock att folk inte går loss helt i så fall, utan håller en lagom balans mellan personligt och professionellt. Eller rättare sagt privat och professionellt.
Jag är också väldigt sällan på FB. Håller med om att det är mkt politiskt där… ?
Tack för den korta briefingen
“MER FOKUS PÅ MEDDELANDETJÄNSTER” är intressant. Enkelt att testa som det är idag. Detta är bara att ha påhittade Messenger-konversioner med en facebook-kompis om något man aldrig pratat om tidigare tex köpa hus i Spanien, köpa ny gräsklippare, dödsbon, manikyr, rörmokare, hästutrustning eller installation av värmepump etc. Så kommer det upp reklam inom en snar framtid för något relaterat för just detta i ditt facebook flöde.
Ja jag har gjort det testet ett par gånger men har aldrig fått upp annonser. Testade med min son bland annat… vi pratade om ”el-cykel” under en hel vecka men fick aldrig nån annons. ?