5 tips för dig som vill frilansa inom sociala medier!

Finns det egentligen någon själ på denna planet som INTE drömmer om frihet? Du vet det där med att jobba från en strand på Bali (ja alltså att ligga i solen på en solsäng är ju omöjligt pga. dålig arbetsställning, sandigt och jobbigt i solen, men under ett parasoll en liten bit in från stranden funkar ju), eller kanske ta ditt pick och pack och åka till en skidort (kanske till Åre som jag ÄLSKAR till exempel? 🏖⛷ Om det skulle vara så så borde du kolla in hos Sara Rönne pga. bra Åre-inspo) — visst låter det drömmigt?

I början av sommaren var jag i Albanien och jobbade. Det var en spontan resa där jag hängde med min kille på hans jobb. Det gick hur bra som helst att köra webinar även därifrån.

Och på tal om webinar så kanske du är sugen på att komma och höra mer om det här med frilans? Jag ska köra ett webinar “8 tips till dig som vill bli frilansare inom sociala medier” både den 8/9 och den 19/9. Är du sugen på att komma så ska du bara se till att boka en plats. Det är alldeles gratis. Här bokar du plats!

Hur som helst… att liksom bestämma över dina egna arbetstider och… framförallt VART du vill vara när du jobbar är helt jäkla magiskt. Pandemin (som var, och är, ett jäkla skit) har ju banat väg för oss när det kommer till att jobba på distans. Och eftersom jag har skapat mig ett liv där jag kan jobba från precis vilken plats jag vill, bara det finns wi-fi, så tänker jag att jag nu ska tipsa dig om hur du kan göra om du vill jobba som frilansande sociala medier-konsult. Ja för det är ju ett sätt om du är sugen på att hoppa av det där ekorrhjulet och göra medvetna val kring ditt liv och hur du ska leva det.

Här får du mina fem bästa tips för hur du ska göra för att lyckas som sociala medier-konsult:

  1. Gör medvetna val! Börja med att bestämma dig för hur du vill leva ditt liv. Vill du jobba förmiddagar? Eftermiddagar? 8 timmar om dagen? Eller kanske 6? Gillar du att träffa människor och därmed vill ha fysiska möten? Eller är du en ensamvarg som presterar bäst när du är ensam? Har du ett liv som innebär att du kommer behöva vabba lite då och då? Eller är du fri som en fågel och vill kunna jobba från olika platser? Det viktiga är att du tar reda på allt det här innan du börjar sälja in dig själv som konsult. Det är DU som sätter dina gränser och dina ramar, ok?
  2. Sätt på dig säljhatten! Du kan INTE räkna med att uppdragen ska hagla över dig utan du måste sätta på dig säljhatten redan från start. Tänk sälj, sälj, sälj precis hela tiden. När du går på stan – skriv upp företag som du vill kontakta, när du pratar med folk – berätta vad du gör. Det viktiga är att du tänker sälj. Gör så här: Skapa ett exceldokument där du fyller i de företag som du vill kontakta, kika in i deras sociala kanaler och försök hitta vad just du kan hjälpa dem med, utifrån vart de är lite svaga och vad du kan. Sen letar du upp kontaktuppgifter och börjar maila eller ringa. Gör det som passar dig bäst. Det viktiga är ATT du gör det. Avsätt gärna en arbetsdag i veckan till att sälja och följa upp i början.
  3. Paketera! Paketera de produkter som du vill sälja utifrån din kompetens och utifrån vad du gillar att jobba med. Det är bra om du har en färdig portfölj, även om det kanske bara är du som vet om den, det blir mycket lättare att prata med kunderna och sälja in då.
  4. Gör ett presentations-kit! Om du inte har tidigare erfarenhet av att jobba med kunders sociala medier, gör ett presentations-kit (jag rekommenderar att du använder Canva om du inte är en hejare på InDesign, Photoshop osv.) där du visar hur du tänker att du skulle kunna skapa content till det företag som du säljer in till. Jag vet, det här kan ta lite tid, men det är ju kanske det du får investera om du är helt ny i branschen. Ett annat sätt är att gå och göra en praktikperiod, men det tar ju ännu mer av din tid.
  5. Det kanske viktigaste tipset EVER (om du inte vill krascha pga. överanpassning till höger och vänster) är att du håller dig till avtalet och de timmar du och kunden har kommit överens om. Det är en mycket enkel matematik egentligen, men om du (så som jag var i början) är en så kallad “duktig flicka” som gärna överpresterar och gör allt för att alla andra ska bli nöjda är risken stor att du går in i fällan. Jag pratar om den fällan där ni har bestämt att du t ex. ska jobba 10 timmar i veckan och göra ca. 4 inlägg säger vi… och så smyger det på sig fler och fler arbetsuppgifter på ditt bord, kunden ringer lite då och då, du blir inkallad till möten, de gör fler korrekturrundor än du hade tänkt osv. osv. Den fällan som innebär att de där 10 timmarna blir fler och fler… och som gör att du jobbar med den här kunden varje dag, lite då och då, på deras premisser. Ja alltså om du har jobbat med det här tidigare så tror jag att du känner igen den här situationen och om inte – ja då vill du inte hamna där. Det är SÅ onödigt, för det förstör nämligen den där känslan av frihet som är MAGI att känna.

Tycker du att det låter som en klurig grej att jobba som frilans-konsult? Det är det inte, det är hur lätt som helst och alldeles URHÄRLIGT bara du tänker till innan. Ett av mina favorit-moments från den här sommaren är när jag och min kille skulle på ett möte, och så fanns det tid över innan så vi slog oss ner på en bakgård, drog upp våra laptops och jobbade. Inte det att platsen var så glammig, det var liksom KÄNSLAN. Känslan av frihet! Underbart! 😍

Men i alla fall… som jag inledde det här inlägget med: det handlar om att göra medvetna val om du vill göra livet enkelt. DU ska göra valen, inte kunden. Och när du gör det – herregud vad du kan njuta! Grattis till livets liv vill jag säga till alla som har skapat sig ett arbete där de är platsoberoende. Det är fanimej livet (även för mig som har kids och annat att anpassa mig till).

Puss!

PS. Glöm inte att anmäla dig till webinaret: “8 tips till dig som vill bli frilansare inom sociala medier”!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *