Precis så som att musklerna växer när man vilar så tror jag att det är i resten av livet – att man hittar på de bra grejerna när man tar tid till reflektion. Därför är vi rätt duktiga på att ta längre möten utanför kontoret när vi vill lösa lite större saker.
Imorgon eftermiddag har vi en sån där dag då vi ska lösa sånt som man inte tar på ett morgonmöte. Vi ska bland annat prata om vår arbetsfördelning och hur mycket vi jobbar med våra kunder. Vi tar betalt per timme, och när vi räknar hur många timmar vi jobbar så inser vi att vi bjussar på väldigt, väldigt mycket. Och det är ju inte hållbart i längden förstås. Om jag gör en budget som utgår från vårt timpris och sen räknar hur många personer vi är som jobbar och slår ihop antalet timmar som det blir – ja men då borde ekvationen funka. Om det inte är så att varje person lägger fler timmar än vi debiterar. Och det är egentligen där vi är nu.
Så vi måste tänka om. Egentligen gillar jag inte timpris – det säger ju egentligen ingenting för kunden. De vill ju veta vad de får, inte hur många timmar vi jobbar. Men samtidigt så är det bra om kunden förstår ungefär hur mycket de kan förvänta sig av oss i tid. Annars blir det lätt fler och fler uppgifter, och inget som tas bort. Så där kommer den där tim-grejen ändå in och har någon slags relevans.
I våra offerter idag, skriver vi vad de kan förvänta sig att få för ett visst antal timmar. Men jag vet inte – vi kanske borde ändra det… Kanske vi borde slopa timmar helt? Eller vara mer strikta med vår tid? (Lättare sagt än gjort) Ja jag vet inte. Det här ska vi prata om på vårt möte imorgon – hur vi ska kunna jobba mer effektivt. Och resultatet av mötet gör att jag sen kan tänka om och göra en mer rimlig budget. Tänker jag… Hur hade ni tänkt?
Jag tänker att ni ska räkna timmar inom företaget för att hålla koll på hur många som behövs för ett uppdrag, och för att kontrollera under arbetets gång att beräkningen håller. Om den inte håller så är det underlag för en mer hållbar offert nästa gång. Till kunderna erbjuds ett paketpris utan angivna timmar. Ange istället noggrant vad som ingår i priset. Om kunden sedan vill ha fler uppgifter utförda får de också betala mer. Att ange antalet timmar till kund kan öppna för ifrågasättande av timfördelningen. Inte alla förstår hur mycket arbete som ligger bakom ett "enkelt" inlägg. Då är det bättre att ge en klumpsumma och radda upp alla fantastiska tjänster de får för den. Och sedan lägger ni själva tiden där den just då behövs. Bör bli mycket lättare också att göra budgetarbete istället för att försöka förutspå hur många timmar som köps varje vecka/månad. Plötsligt är det jul/sommar etc och alla är på semester. Med införsålda paket är det redan med i beräkningen. Dessutom blir det lättare att planera egna ledigheter.
Ja du har verkligen en poäng i det där. Tack 🙂