Hur kan man som Influencer sälja till sina kanaler?

Idag körde jag en take over på Influencers of Swedens Insta story. Jag pratar om, och ger, mina bästa tips när det kommer till försäljning och hur man som Influencer kan göra för att sälja till sina kanaler. Och eftersom jag inte är säljare i grunden så tänker jag att nivån passar de flesta. Det här är ungefär vad jag sa (för er som inte orkar kolla in):
1. Börja med att sätta dig på ett café med en vän eller kollega för att brainstorma vilka företag du ska kontakta. Gör en lista. Varför du ska sätta dig på café? För att du ska komma utanför den vanliga miljön och få nya intryck. Jag lovar att det blir lättare då.
2. Gör noggrann research över de företag som du ska kontakta. Ju mer du vet, desto lättare är det för dig att paketera ett erbjudande som passar dem. För det är det som är grejen: Du bör paketera ett erbjudande som passar just den kunden. I vårt fall så går vi in i deras sociala medier och kan direkt se vad som eventuellt saknas eller kan förbättras. 
3. Komponera ihop ett standardmail (som du givetvis sen ska personifiera innan varje utskick. Det enda som ska vara standard är all fakta). Börja mailet med att tydligt sälja in det som har ett värde för dem. Tänk “What's in it for them?”
Med andra ord. Börja inte med “Hej, mitt namn är Alexandra, jag driver ett bolag som heter Mama Said Media. Vi jobbar med bla bla bla… och har funnits sedan bla bla bla… Zzzzz… Här har den potentiella kunden redan tröttnat. Börja istället så här: “Vi når 20,0000 mammor  i Stockholm, som är mellan 35-40 år etc. etc…” Det vill säga – någonting som gör att den potentiella kunden känner att Aha… det här är intressant! Sen i slutet kan du skriva all “tråkig” fakta och historik. Tänk sälj först!
Och allra sist i mailet  – se till att ha med en Call to action (CTA), det vill säga någonting som mottagaren kan agera på. Jag brukar skriva “Är det okej om jag ringer dig imorgon eftermiddag?” eller liknande. Då gör man det enkelt för dem att svara ja.  
4. Vem ska man skicka mailet till då? Ska man skicka till okända personer? Till folk man känner? Till info-adresser? De här frågorna ställde jag mig själv tusentals gånger innan jag började. Och jag har insett en väldigt viktig sak: Det finns inget rätt eller fel. Ja, skicka till okända personer. Ja, skicka till folk du känner. Ja, skicka till info-adresser (men helst inte. Försök hellre få tag i beslutfattarens mailadress. Det går i de allra flesta fall, jag lovar). Ja, maila, ring, gå på event, haffa folk på gatan – gör vad som helst som känns rätt. Men framförallt – gör inte bara på ett sätt, för det finns inget sätt som är “det rätta”. Det rätta sättet är snarare att kavla upp ärmarna och bara göra det. På alla sät. Det handlar om att ändra mindset och sätta på sig säljhatten nu – och aldrig ta av den. Nej man behöver inte bli en oskön person för det. Tänk relationer och relationssälj så låter det inte så illa. Och har du någonting som du verkligen tror ger värde för kunden, ja men då är det ju win win. Om inte så får du skaffa dig en bättre produkt 😉 En affär ska kännas bra i magen för båda parter.
 
Nu tänker jag inte skriva ner fler säljtips! Om du vill fördjuda dig något mer – spring genast och kolla in Influencers of Swedens Insta story. Puss å hej ♡
 
 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *