Det här med PR… det är ganska luddigt för många va? Jag tänker på det särskilt mycket när jag ska försöka förklara för mina barn vad vi jobbar med på kontoret. De fattar liksom inte varför vi ska hjälpa andra företag att nå ut? Varför gör vi inte det med vårt eget istället? Säger Alvin. Ja ja, jag ska försöka klargöra hur jag ser på PR här i alla fall.
Själva begreppet PR är nästan som ett skällsord – det låter fult på nåt sätt, tycker jag. Som att man ska fejka fram nånting liksom och tar väldigt bra betalt för en massa långa och luddiga workshops. Men det är inte så det funkar. Inte hos oss i alla fall, och säkert inte hos de andra heller. Det som vi jobbar med är att hjälpa företag att nå ut på olika sätt. Det kan vara genom:
…pressmeddelanden – vi hittar vinklar, skriver själva pressmeddelandet och skickar sen till relevanta journalister)
… podcasts – vi klipper, redigerar, coachar, fixar jinglar och har till och med en poddstudio nu också.
… Sociala medier (såsom Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, Snapchat osv) där vi ofta sköter hela företagets kommunikation. Ibland är vi “bara” rådgivare.
Det är våra huvudområden, och ibland tänker jag att det där är väl ingen konst. Hur svårt kan det vara liksom? Och det är ju faktiskt inte så svårt. Det handlar om två saker:
- Man måste lägga ner tid! Saker tar tid som sagt tid.
- Och det viktigaste av allt: Man måste ha massor av hjärta och engagemang i det man gör och verkligen brinna för att försöka förstå mottagaren… Det är egentligen hela grejen.
Vi brinner alla för olika saker i vårt team – men vi har en sak gemensamt: Vi hoppar av glädje när vi lyckas förstå vad läsarna, lyssnarna, följarna eller vad det nu är, går igång på 🙂